www.civilization.org.pl
Forum •  FAQ •  Search •  Memberlist •  Usergroups •  Register •  Log in •  Download
 
 Announcement 
   Jesteś nowy? Kliknij tutaj!    Zgłoś grę Civ6     Zgłos grę Civ5    Zgłoś grę Civ4         Mistrz sezonu    IRC, TUTAJ UMÓWISZ SIĘ NA GRĘ    Na ircu jest users osób. Załaduj obrazek Czytnik RSS 

Previous topic «» Next topic


Handel
Author Message
wnuczus 



xfire: wnuczus
Helped: 16 times
Age: 28
Joined: 10 Nov 2005
Posts: 10619
Piwa: 39/47
Location: Poznań
generał broni  Brązowy zlotowicz - 1 zlot  Brązowy civmaniak – najwięcej rozegranych gier  Pomocna dłoń – pomógł minimum 10 razy  Piwosz – otrzymał minimum 25 piw  Obibok – nie grał od 90 dni  II miejsce w Mini turnieju w Civilization IV - I Mini turniej 
Posted: 2013-09-09, 09:23   Handel

Może ktos mi powiedzieć dokładnie jak działają handlarze i te statki. Bo np nie rozumiem czy te linie handlu można jakoś zmienić żeby szły np przez moje miasta? I np czy statki do ochrony muszą być tam gdzie moi handlarze?
_________________
"Jarek,ale nie możesz wypominać tego zakichanego statku kiedy ukradłes mi całe państwo szwedzkie"
"Czy tęsknicie za pięknymi czasami miniksa-1.1, kiedy mężczyźni byli mężczyznami i pisali swoje własne sterowniki?" Linus Torvald
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Maiar



xfire: Languorous_Maiar
Helped: 1
Age: 24
Joined: 09 Oct 2010
Posts: 2262
Piwa: 21/332
podpułkownik  Brązowy zlotowicz - 1 zlot  Brązowy civmaniak – najwięcej rozegranych gier  Obibok – nie grał od 90 dni  Przeżycie w Dyplo - Dyplo Miś  I miejsce w Pucharze KAC - w turnieju drużynowym Civ 5 
Posted: 2013-09-09, 14:37   

Wnuczusz, masz odpowiedz w watku Eu4. :)

Quote:
Handel wydaje się być skomplikowany, ale w rzeczywistości jest całkiem łatwy.

Zasadniczo, podobnie jak w EU2/3 mamy coś na kształt COTów (nodes). Każdy (sztywno ustawiony!) region ma swój punkt centralny, gdzie możemy wysyłać swojego kupca. Towary produkowane wpływają na wartość takiej nody.

Między nodes panuje jednak nieustanny przepływ towarów, a konkretnie tworzą one jakby sieć rzek, z kilkoma punktami wylotowymi i końcowymi (np. Flandira jest jedną z takowych).
Jest to o tyle ważne, że wartość nod "płynie" wraz ze strumienem, tzn. Flandria zawsze będzie bogata niż jakieś zakuprze w Ameryce będące u źródła "rzeki".

Teraz, jak my gracze mamy z tego kasę?

Nasi marszanci posiadają dwa rodzaje misji.
A) Pobór kasy z nody. Zwyczajnie pobieramy ze szlaków odpowiednią ilość kruszcu, która zależna jest od A) Towarów, jakie pozostały w nodzie B) Wartości, jakie udało sie podebrać z sąsiednich nod. Możemy to robić bodaj tylko w nodach będących pod nasza kontrolą lub obejmujących naszą stolicę.
B) Wywierać nacisk na nodę, by cześć jej wartości poszła strumieniem w naszą, a nie inną stronę. Oprócz kupców wpływ mają na to też budynki w naszych prowincjach spod takiej nody (jest on dużo, dużo większy, dlatego trzymanie marszanta w takich nodach jest nieopłacalne). Dlatego dla Portugalii kluczowe stają się np. kolonie w Indiach - taka placówka potrafi sprawić, że duża cześć handlu Indii zamiast np. do Aleksandrii pójdzie wokół Afryki do Sewilli, gdzie POR ma kupca pobierajaćego kasę (misja A).
Pamiętajmy też, że przepływ towarów w górę rzeki (upstream) jest dużo cięzszy niż w jej naturalnym kierunku. Kierunek sprawdzić możemy po strzałkach na mapie będź kilkajac na nodę - u góry po lewej mamy nody z których pobiera ona towary, po prawej, gdzie je przesyla dalej.

To tak w uprosczeniu, bo są jeszcze embarga oraz modyfikatory wpływające na nasze dochody i umiejętności sterowania handlem, ale to łatwo już załapać.

Jeśli wiec chcemy zmaksymalizować nasze zyski z handlu, robimy tak:
A) Wybieramy (czasami wyboru nie mamy ) nodę która nas interesuje (dla np. POR będzie to Sewilla) i wysyłamy tam marszanta by pobierał dl;a nas kasę.
B) Do nod, które są odpowiednio bogate/na których nam zależy wysyłamy marszanta by kierował bieg ich towarów do body z punktu A
C) Staramy się wykroić prowincje w pobliżu bogatych nod i stawiamy tam budynki handlowe, by wywierać nacisk jak w punkcie B, ale z dużo lepszym skutkiem.
D) Unikamy rywalizacji z państwami, których embarga grożą naszemu handlu (np. embargo Hiszpanii dla POR nie pozbawi nas co prawda możliwości handlu w Sewilli, ale spowoduje drastyczny spadek dochodów)
E) PROFIT!
Last edited by Maiar on 2013-09-09, 14:38; edited 1 time in total  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Peter 



xfire: peterek
Helped: 12 times
Joined: 31 Dec 2005
Posts: 7517
Piwa: 43/13
generał dywizji  Brązowy order za specjalne zasługi  Złoty zlotowicz - 13 zlotów  Srebrny sponsor KAC  Brązowy civmaniak – najwięcej rozegranych gier  Pomocna dłoń – pomógł minimum 10 razy  Piwosz – otrzymał minimum 25 piw  Obibok – nie grał od 90 dni  I miejsce w Dyplo - Dyplo1  I miejsce w Dyplo - Dyplo2  I miejsce w Dyplo - Dyplo8  II miejsce w Dyplo - Dyplo3  III miejsce w Dyplo - Dyplo4,5  Przeżycie w Dyplo - Dyplo 10  Przeżycie w Dyplo - dyplo7  III miejsce w Pucharze KAC - I Puchar KAC  IV-VIII miejsce w Pucharze KAC - IV Puchar KAC  Złoty gracz w demokrację - GwD2-kapitan 
Posted: 2013-09-09, 15:22   

wnuczus wrote:
Bo np nie rozumiem czy te linie handlu można jakoś zmienić żeby szły np przez moje miasta?


Nie można z tego co grałem. Są i już.


wnuczus wrote:
I np czy statki do ochrony muszą być tam gdzie moi handlarze?


Chyba logiczne.
Cieć pilnujący posesji to tez najlepiej żeby był w jej pobliżu a nie na drugim końcu miasta ;)


Polecam prosty eksperyment.
Jak grasz Polską to patrzysz ile masz szmalu z handlu.
Odwołujesz kupca z Kijowa - ponownie patrzysz.
Wysyłasz kupca do Kijowa żeby tym rzem 'naganiał" handel do Krakowa a nie kolekcjonował szmal.
Patrzysz ponownie ile masz szmalu i już wiesz co się opłaca.

Ewentualnie powtarzasz to samo wysyłając jeszcze flotę do ochrony Kijowa, ale to jak masz dostep do morza (no i wtedy szlaki bałtyckie dają niezły szmal - nawet w sumie lepszy, ale to wszystko zależy od różnych czynników jak budynki, układy z innymi państwami etc).
_________________
"Kto pracuje przez cały dzień, ten nie ma czasu na zarabianie pieniędzy." John D. Rockefeller
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
itkovian 


Helped: 3 times
Joined: 20 May 2011
Posts: 1715
Piwa: 23/23
starszy chorąży sztabowy  Obibok – nie grał od 90 dni  III miejsce w Dyplo - Dyplo Miś 2  Przeżycie w Dyplo - Dyplo8  Przeżycie w Dyplo - DyploMiś3 
Posted: 2013-09-10, 10:12   

Dokładnie jak napisał Peter z tym że mogę dodać że czym więcej mamy prownicji podlegających danemu centrum handlu to tym większy bedzie tradr power kóry jeszcze można zwiększac targami itp budynkami i dlatego grając Polską warto się bić o Dominum Maris Balticis bo jak dorzucimy jeszcze do tego okrety pilnujące handlu na Bałtyk to jest to żyła złota przy której Kraków to zapchaj dziura dla kupca,przejmująć Novogórd i Kijów to jest już kosmos szczególnie jak puścimy kupców na przesterowywanie handlu z Krymu,Konstantynopola i Azjii.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Peter 



xfire: peterek
Helped: 12 times
Joined: 31 Dec 2005
Posts: 7517
Piwa: 43/13
generał dywizji  Brązowy order za specjalne zasługi  Złoty zlotowicz - 13 zlotów  Srebrny sponsor KAC  Brązowy civmaniak – najwięcej rozegranych gier  Pomocna dłoń – pomógł minimum 10 razy  Piwosz – otrzymał minimum 25 piw  Obibok – nie grał od 90 dni  I miejsce w Dyplo - Dyplo1  I miejsce w Dyplo - Dyplo2  I miejsce w Dyplo - Dyplo8  II miejsce w Dyplo - Dyplo3  III miejsce w Dyplo - Dyplo4,5  Przeżycie w Dyplo - Dyplo 10  Przeżycie w Dyplo - dyplo7  III miejsce w Pucharze KAC - I Puchar KAC  IV-VIII miejsce w Pucharze KAC - IV Puchar KAC  Złoty gracz w demokrację - GwD2-kapitan 
Posted: 2013-09-10, 11:11   

No ja jeszcze dla draki napadam sąsiadów i w zamian za pokój biorę trade powera od nich :)
Flota to wiadomo że same lekkie statki pilnujące handlu (z lepszą flotą walczą ilością).

No i oczywiście Ideologia z dyplomacji ta co zwiększa liczby kupców i siłe do handlu.

Trochę jak w civ - możesz specjalizacje zrobić i bustować...
_________________
"Kto pracuje przez cały dzień, ten nie ma czasu na zarabianie pieniędzy." John D. Rockefeller
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Centurion 



Helped: 9 times
Age: 35
Joined: 24 Feb 2008
Posts: 10005
Piwa: 52/22
Location: Poznań
generał broni  Srebrny zlotowicz - 3 zloty  Brązowy civmaniak – najwięcej rozegranych gier  Piwosz – otrzymał minimum 25 piw  Obibok – nie grał od 90 dni  Przeżycie w Dyplo - Dyplo 9  Przeżycie w Dyplo - Dyplo4  Przeżycie w Dyplo - dyplo7  Przeżycie w Dyplo - Dyplo8  I miejsce w Pucharze KAC - II Puchar Kac CIV5  III miejsce w Pucharze KAC - I Puchar Kac Civ5  II miejsce w Pucharze Randomowym - II Puchar Randomowy  Złoty gracz w demokrację - GwD2 
Posted: 2013-09-10, 12:31   

A handlu to się przypadkiem nie wymuszało wojskiem? :P
_________________
- Dlaczego Poniatowski przeniósł stolicę do Warszawy?
- Bo chciał oddychać wiejskim powietrzem.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Display posts from previous:   
Reply to topic
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Add this topic to your bookmarks
Printable version

Jump to:  
Czas generowania strony : 0.33 s.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group