www.civilization.org.pl
Forum •  FAQ •  Search •  Memberlist •  Usergroups •  Register •  Log in •  Download
 
 Announcement 
   Jesteś nowy? Kliknij tutaj!    Zgłoś grę Civ6     Zgłos grę Civ5    Zgłoś grę Civ4         Mistrz sezonu    IRC, TUTAJ UMÓWISZ SIĘ NA GRĘ    Na ircu jest users osób. Załaduj obrazek Czytnik RSS 

Previous topic «» Next topic


Opened by: Rihiter
2012-10-20, 20:45
Podsumowanie nacji Egipt/Perykles (zaczynał Kacowski)
Author Message
Rihiter 


Nieznany

Age: 35
Joined: 05 Jun 2006
Posts: 6056
Piwa: 126/18
Location: UE, Polska, Kraków
starszy szeregowy  Brązowy zlotowicz - 1 zlot  Piwosz – otrzymał minimum 25 piw  II miejsce w Dyplo - dyplo7  Przeżycie w Dyplo - Dyplo 10  Przeżycie w Dyplo - Dyplo 9  Przeżycie w Dyplo - Dyplo Miś 
  Posted: 2012-10-20, 19:00   Podsumowanie nacji Egipt/Perykles (zaczynał Kacowski)

Tą nacją grę rozpoczynał Kacowski. Dokładnie nie pamiętam szczegółów, ale stosunkowo szybko się wycofał, a później była na nacji seria zastępców. Niestety pomimo tego, że nacja miała ogromny potencjał nie osiągnęła przez to niczego znacznego, a wręcz odpadła dość wcześnie. Omówię ogólnie jak nią grano, co było dobre, a co złe, ale nie będę się wdawał w ocenianie kogoś konkretnie - ze względu na to, że nacja była w dużej mierze niestety bezpańska.

Draft

Kacowski wybierał jako czwarty i mógł wybrać jedną z najciekawszych nacji, co zrobił.

Rihiter wrote:
4. Kacowski - Egipt (wheel+agri)/Perykles (phi+cre) - ponownie wheel+agri, słusznie. Egipskie rydwany, czyli jest czym zaszachować ewentualnych agresorów lub ofiary na dzień dobry. Phi+cre+egipski obelisk... wiązanka bardzo ciekawa na nowe ustawienia (zmiany w specjalistach), ale gra specjalistami nie należy do najłatwiejszych, to już wyższa szkoła jazdy. Poczytaj o niej, no chyba że jesteś już po lekturze :]


Do tego bardzo ciekawie dobrał lidera. Zapowiadała się mocna nacja. Szkoda, że tak mało nią zrobiono.

Lokacja startowa

Okolica, którą ujrzeli Egipcjanie przedstawiała się następująco:



Lokacja startowa bardzo dobra. A na pewno bardzo łatwa. To znaczy świetne miejsca pod miasta po prostu same wskakują w oczy. Pchają się wręcz na spojówkę...

Kacowski jednak nie brał tego co na pierwszy rzut oka podpowiada logika, tylko zaczął kombinować. Widok na miasta z T7:
Obrazek jest dość duży, bo miasta są mocno rozrzucone.



Chyba za bardzo pokombinował, bo chociaż miasta z punktu widzenia ich samych nie stoją jakoś źle, to w szerszej perspektywie zablokował sobie mnóstwo terenu. Z lokacji, gdzie mógł spokojnie wsadzić masę miast, masę świetnych miast, praktycznie upupił sobie 50% możliwości na dalsze miasta stawiając pierwsze 3 tak jak postawił. Zmarnował strasznie dużo terenu, przede wszystkim bardzo dużo wybrzeża, które na mapach dyplo jest dość ważne.

Osobiście miasta postawił bym tak jak poniżej:



Pod stolice wybrał bym lokację startową lub twardą górkę zaraz pod. Te dwie pozycje wydają się być najlepsze. Po pierwsze dlatego, że wręcz rzucają się w oczy jak, bez kozery, dary od losu. Dosłownie. Po drugie nawet patrząc na obrazek z T0, lokacji startowej, to szerszy widok wydaje się być już wtedy dostrzegalnym. Widać, że najprawdopodobniej jesteśmy na przesmyku, dość grubym, ale przesmyku, i że ten przesmyk ma na wysokości pozycji startowej mniej więcej 7-8 pół grubości. To znaczy, że jak postawimy miasto na środku za bardzo po jednej ze stron, to blokujemy sobie możliwość postawienia miast na wybrzeżu (i całkiem możliwe, że spowoduje to utratę możliwości wykorzystania w pełni jakiegoś zasobu morskiego).
Domyślam się, że Kacowski postawił stolice tam gdzie ją postawił, bo chciał mieć w niej więcej produkcji. Okej, nie jest to zły tok myślenia, mógł tak planować. Ale przyznam, że ta lokacja startowa to super miejsce pod mocne miasto naukowe, super stolicę. W połączeniu z zablokowaniem lokacji na wybrzeżu na twardych górkach uważam postawienie przez Kacowkskego tak stolicy za błąd.
Z lokacji jakie zaproponowałem, A i B, wybór zależał by już od indywidualnych preferencji. Gracze, którzy cenią sobie bardzo miasta na twardych górkach (+1H za darmo co turę) wybraliby zapewne B, natomiast Ci którzy cenią sobie bardzo możliwość współdzielenia klejnotów wybrali by A. Sam chyba bym wybrał A, raz żeby móc współdzielić wspomniane już klejnoty, a dwa żeby objąć jeszcze zalew. Kolejne miasto postawił bym na twardych górkach na wybrzeżu, i tutaj chyba skłaniał bym się bardziej do 2b. Tak aby współdzielić ze stolicą nie tylko klejnoty, ale i kuku oraz objąć kraby. Ostatnie miasto postawił bym na pustyni obejmując kraby, brąz i dwa jeziorka dające od startu 2 kromki i 2 monetki.
Takie postawienie miast dawało jeszcze jedną bardzo ważną rzecz: Kacowski skutecznie oddzielił by północ od południa zajmując szybko całą szerokość przesmyku. Przez pierwszych 50 tur takie zagranie uważam, że jest bezcenne bo daje nam pewność, że nie będziemy mieli skoordynowanego wjazdu z dwóch przeciwnych stron. Po takim starcie Egipt miał by tak w zasadzie cały ten żółty okrąg dla siebie, ze świadomością, że sąsiedzi nie mogą się zgadać. Bajkowy start.
_________________
Woda po walce ma jak wino smak

Dyplo Hymn
Last edited by Rihiter on 2012-10-20, 20:49; edited 1 time in total  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Rihiter 


Nieznany

Age: 35
Joined: 05 Jun 2006
Posts: 6056
Piwa: 126/18
Location: UE, Polska, Kraków
starszy szeregowy  Brązowy zlotowicz - 1 zlot  Piwosz – otrzymał minimum 25 piw  II miejsce w Dyplo - dyplo7  Przeżycie w Dyplo - Dyplo 10  Przeżycie w Dyplo - Dyplo 9  Przeżycie w Dyplo - Dyplo Miś 
Posted: 2012-10-20, 19:35   

Wczesna rozgrywka - do 10 tury

Kacowski stolicę postawił jeszcze w T0. Miasto 2 w T2 i 3 w turze T3 na marblu. Pomimo tego, że miasta stanęły dość szeroko to ładne tempo. Zaraz po zaczęciu decyzja co do techa padła na AH. Bardzo dobry wybór, bo bliskość koników oznaczała, że po wynalezieniu tego jednego tylko techa Egipt mógł budować już swoj UU - Egipski Rydwan z 5 siły. Mocny unit. Ta jednostka tak w zasadzie zapewniała Egiptowi obronność, a później możliwość skupienia się na rozwoju, pod co terenu i dobroci było wystarczająco. Mógł też wyjść wczesny rush, ale akurat sąsiedzi byli dość odlegli, co Kacowski pewnie zdążył do 10 tury spostrzec.

AH ukończone zostało w turze 10.

Widok na turę 10:



Przez pierwsze tury workerzy obrobili błyskawicznie kuku - bardzo słusznie, a później zabrali się za drogi. Zmarnowano workerami niepotrzebnie trochę czasu, bo drogi zaznaczone czerwonymi skreśleniami były zupełnie niepotrzebne aby połączyć miasta szlakami handlowymi (co rozumiem było priorytetem w tym budowaniu). Można było przeznaczone na to WorkTury spokojnie przeznaczyć na zbudowanie farmy na zbożu i zboostować jeszcze rozrost stolicy. W turze 10 na konikach stało już gotowych 2 workerów, jeden uśpiony, co znaczy że zamiast ułożyć ich pracę tak by cały czas na czymś blisko pracowali, workerzy po prostu tam stali. Również stracone WorkTury. W miastach budowali się warriorzy - dobrze.

Więcej przez pierwszych 10 tur się nie działo. Ogólnie dobry okres choć sam, jak pisałem, inaczej rozłożył bym miasta. Możliwe jednak, że Kacowski miał jakąś inną wizję, którą później realizował. Za chwilę się przekonamy...
Praca workerami (jej optymalizacja) także trochę do poprawienia.
_________________
Woda po walce ma jak wino smak

Dyplo Hymn
Last edited by Rihiter on 2012-10-20, 19:37; edited 1 time in total  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Rihiter 


Nieznany

Age: 35
Joined: 05 Jun 2006
Posts: 6056
Piwa: 126/18
Location: UE, Polska, Kraków
starszy szeregowy  Brązowy zlotowicz - 1 zlot  Piwosz – otrzymał minimum 25 piw  II miejsce w Dyplo - dyplo7  Przeżycie w Dyplo - Dyplo 10  Przeżycie w Dyplo - Dyplo 9  Przeżycie w Dyplo - Dyplo Miś 
Posted: 2012-10-20, 20:18   

Dalszy rozwój - do tury 25

Egipt miał trzy możliwe wyraźne ścieżki rozwoju:
- Mining, BW, stawianie masowo rydwanów i dalej stawianie brązowej armii aby kogoś rushować,
- rozwój, Mistycyzm i wyścig po religię,
- rozwój, szybko Pottery i zachatkowanie terenu.
Takie widzę możliwości.

Biorąc pod uwagę odległości do sąsiadów i dostępność terenu uważam, że nastawianie się na ścieżkę militarną było zbędne. Wybrał bym zdecydowanie którąś ze ścieżek rozwojowych, bo Egipt miał potencjał na megapotęgę nawet bez żadnego podboju.

Przez Władcę Egiptu obrana została ścieżka militarna. Zaraz po AH rozpoczęto Mining (ukończony w turze 15), a następnie BW (ukończone w turze 23). Zaraz po tym wprowadzono ustrój Slavery (rewolucja T23 na T24). Po BW Egipt wziął się za Pottery. Nie wiem czemu cały czas jechano na 70% nauki, skoro można było spokojnie jechać na 80, a nawet 85%. Odkładało się w ten sposób po 3 złota na turę, na bliżej nieznany cel.

Widok państwa na turę 25:



W państwie dokonały się następujące zmiany:
- obrobiono konie po AH,
- obrobiono zborze przy stolicy,
- po Miningu obrobiono srebro,
Zbudowano 3 WarCharioty, kolejne 2 były na ukończeniu. W miastach stały w kolejkach budowy napoczęte baraki i wariory. I tyle, nic więcej. Tyle zrobiło się przez 15 tur w nacji o ogromnym potencjale. Jakoś tak mało... czuję niedosyt. Widać, że brak było jakiegoś szerszego zamysłu w grze Egiptem. Posunięcia jakie wykonano nie nosiły znamion żadnego konkretnego celu. Szkoda.
Nie wiem czy już wtedy nie doszło do zmian na stołku władcy (nie pamiętam). Jeżeli tak, to na pewno to miało na to wpływ.

Osobiście poszedł bym ścieżką rozwoju skierowaną na Mistycyzm i wczesną religię, którą Egipt mógł mieć między turą 20 a 22 (Buddyzm lub Hindu). Plan miał bardzo duże szanse realizacji. W turze 25 jeszcze nie było na świecie żadnej religii, więc jak pokazała historia ten plan by się zrealizował. Dalej otwierała się ścieżka na Oracle i drugą religię (Żydostwo może?), albo wtedy Mining, BW i Pottery aby z Oracla zgarnąć Metal Casting... W międzyczasie postawić w stolicy Obelisk, szybko wyhodować Proroka na święte miasto. Wykorzystać ogrom żarcia jaki tam był na postawienie ze 2, a nawet 3 settów... eh.
Egipt miał genialną sytuację pod rozwój. Spokój, cisza, duże przestrzenie pod rozwój i duże odległości do sąsiadów. A do tego swoje rydwany do obrony. Wystarczyło rozstawić czujki w 4-5 miejscach i cieszyć się niezmąconym spokojem, z ogromem czasem na reakcję w razie jakiegoś nadchodzącego zagrożenia.

Czujki:



W tym konkretnym przypadku obranie ścieżki Mining -> BW, budowa baraków itp, uważam to za błąd. Złą ocenę sytuacji i skierowanie nacji w mało korzystnym i mało perspektywicznym kierunku. Dużo piszemy o tym, że BW to podstawa i konieczność i należy je mieć jak najszybciej. Ale pamiętajcie, że sytuacja nie zawsze wymaga podążania za utartym stereotypem. Powyższy przykład pokazuje dobitnie, że trzeba patrzeć co się dzieje i myśleć, a nie iść ślepo za "jedyną słuszną ścieżką".
_________________
Woda po walce ma jak wino smak

Dyplo Hymn
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Rihiter 


Nieznany

Age: 35
Joined: 05 Jun 2006
Posts: 6056
Piwa: 126/18
Location: UE, Polska, Kraków
starszy szeregowy  Brązowy zlotowicz - 1 zlot  Piwosz – otrzymał minimum 25 piw  II miejsce w Dyplo - dyplo7  Przeżycie w Dyplo - Dyplo 10  Przeżycie w Dyplo - Dyplo 9  Przeżycie w Dyplo - Dyplo Miś 
Posted: 2012-10-20, 20:44   

Rozgrywka po turze 25

Dalszy reserch:
- Pottery,
- Hunting,
- Archery,
- Masonary,
- Writing,
- Mathematics...

Totalnie bez pomysły i planu. Nie da się nawet powiedzieć co jest na końcu tej ścieżki, bo nie widać żadnej konkretnej ścieżki.
Gdzieś zbudowały się baraki, gdzieś jakiś WarChariot, gdzieś jakiś spir, axe... nuda. Nic się nie dzieje.
Dla ciekawostki dodam, że Oracle zostało zbudowane w turze 38, co oznacza, że Egipt, który mógł mieć Priesthood gdzieś koło tury... ~26-27, więc wybudował by tego cudaka w cuglach, nawet nic nie ścinając pewnie. Zwłaszcza, że miasto 3 zostało postawione na marblu, chyba w celu robienia jakichś cudów korzystających z tego surowca... więc może i był plan i zamiar, ale z realizacją już klapa.

W turze 50 Egipt posiadał 4 miasta, to czwarte świeże, a mógł spokojnie mieć już z 6. Nie miał nic: ani religii, ani cudów, ani porządnej armii. paradoksalnie w punktach nacja cały czas trzymała się w czubie, ale to głównie za sprawą świetnego terenu i wynikającej z tego wysokiej populacji.
Gra tą nacją toczyła się jeszcze dość długo, ale nic konkretnego się nie działo. Widząc marazm i brak konkretów między 500 a 300 BC sąsiedzi postanowili Egipt podzielić między siebie. Dość szybko i bez jakiegoś wielkiego oporu im to poszło, bo na ten opór nie było za bardzo widoku.
Nacją kierował wtedy Wnuczek, któremu dziękuję za zagranie końcówki jako zastępca i walkę do końca.

Na nacji były zmiany, były przerwy, było bezkrólewie. Dlatego nie wydaję oceny końcowej. Opisałem tylko jak nią zagrano a jak można było zagrać i co zrobić w mojej opinii kierując ją w dobrym kierunku, a może nawet ku zwycięstwu.

Zapraszam do komentowania i dyskusji.
_________________
Woda po walce ma jak wino smak

Dyplo Hymn
Last edited by Rihiter on 2012-10-20, 20:45; edited 2 times in total  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Rookie 


Wilhelm IImperium Zulusów

Age: 40
Joined: 05 Aug 2011
Posts: 1415
Piwa: 10/70
Location: Łódź
starszy szeregowy  Brązowy zlotowicz - 1  zlot  Przeżycie w Dyplo - Dyplo Miś 2 
Posted: 2012-10-22, 15:52   

No mnie zaskoczylo jak egipt przyjechal chariotami na wojne Maya-Khmer-Ottomanie
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Kacowski 


PeryklesImperium Egipskie

xfire: troimogs
Age: 23
Joined: 04 Apr 2011
Posts: 170
Location: Tychy
starszy plutonowy  Obibok – nie grał od 90 dni  Pluszowy miś - rozegrał mniej niż 10 gier  Przeżycie w Dyplo - Dyplo Miś 
Posted: 2012-10-25, 19:18   

Moje błędy w postawienie miast wynikały pewnie z tego, że w cywilizację gram z Rok, a tak naprawdę moim jedynym udziałem na multi było Dyplo Miś I.
Teraz jak tak na to patrzę to rzeczywiście jakoś to słabo poszło , Nację musiałem oddać ze względu na sprzęt, który mi ostro szwankował.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Rihiter 


Nieznany

Age: 35
Joined: 05 Jun 2006
Posts: 6056
Piwa: 126/18
Location: UE, Polska, Kraków
starszy szeregowy  Brązowy zlotowicz - 1 zlot  Piwosz – otrzymał minimum 25 piw  II miejsce w Dyplo - dyplo7  Przeżycie w Dyplo - Dyplo 10  Przeżycie w Dyplo - Dyplo 9  Przeżycie w Dyplo - Dyplo Miś 
Posted: 2012-10-25, 22:26   

Jak uporałeś się z kłopotami to zapraszamy do kolejnej edycji. Start niebawem. :)
_________________
Woda po walce ma jak wino smak

Dyplo Hymn
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Display posts from previous:   
Reply to topic
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Add this topic to your bookmarks
Printable version

Jump to:  

Podobne Tematy
Topic Author Forum Replies Last Post
No new posts Announcement: Spis nacji i ustawień domowych
Richards II LIGA 2 2011-05-14, 22:38
arturius1977
This topic is locked: you cannot edit posts or make replies. Announcement: D7: Aktualna lista graczy i nacji
cheos Dyplo 7 1 2012-02-15, 13:56
cheos
No new posts Announcement: Spis nacji i ustawień domowych
Richards Ekstraklasa 1 2011-06-02, 20:12
Maiar
No new posts Announcement: Spis nacji i ustawień domowych
Richards I LIGA 10 2011-05-20, 18:20
Guest
No new posts Announcement: Pakty tajne - podsumowanie, statystyki
LDeska Pakty Tajne 29 2009-06-22, 10:54
marba

Czas generowania strony : 0.39 s.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group